معرفی کتاب ها

مدیتیشن چیست؟ و کتابهایی درباره مراقبه و مدیتیشن

مدیتیشن چیست؟

ممکن است مدیتیشن را به صورتهای گوناگون تعریف کرد که همه آنها درست باشند. این طبیعی است که تصور کنیم هر چیزی را می توان با عباراتی توصیف و مشخص نمود، ولی در اینجا ما با حالت ویژه ای روبرو هستیم و گمان می رود نه تنها کلمات نمی توانند در جهت روشنگری مسئله مؤثر باشند، بلکه احتمال می رود که آنها بیشتر موضوع را محدود و مبهم سازند. یکی از دانایان طریقت تائو با نام جو انگ تسو که در قرن چهارم میلادی می زیسته، در این باب می گوید: «لغات برای دسترسی به معانی مفید و لازمند ، ولی وقتی که شما به معنا رسیدید . می توانید لغات را به دور بریزید.» شما پس از آنکه در مدیتیشن به مراحل استادی رسیدید، می توانید به صورتهای گوناگونی مدیتیشن را تعبیر و تعریف کنید

تکنیک های مدیتیش

تکنیکهای مختلف مدیتیشن به علت استوار بودن بر پایه های علمی می توانند کمک شایانی به ما بکنند. با استفاده از این تکنیکها از حيران شدن و سردرگمی نجات پیدا می کنید و در صورتی که از این تکنیکها آگاهی نداشته باشید، برای رسیدن به مقصد سفری طاقت فرسا و طولانی خواهید داشت.
با کمک یک استاد و با استفاده از این تکنیکها زمان و انرژی زیادی را ذخیره خواهید کرد. گاهی اوقات فقط در طی چند ثانیه ممکن است به پیشرفتی نایل شوید که رسیدن به آن در صورت عدم به کار بستن رهنمودهای استاد، عمرها به طول می انجامد. در صورتی که از تکنیک مناسب و درستی استفاده کنید، پیشرفت شما بسیار گسترده تر و با شتاب تر از حد تصورتان خواهد بود. این تکنیکها هزاران سال است که به کار گرفته می شوند. آنها توسط یک نفر ابداع نشده اند، بلکه توسط افراد مختلف و به مرور زمان کشف و متکامل شده اند.

تک تک شما مطمئنا به مقصد می رسید زیرا انرژی حیات در وجود شما در صورتی که مانعی بر سر راهش نباشد به سوی والاترین قله ها بیش می رود. حتی بدون کمک هیچ فرد دیگری نیز هر یک از شما بالاخره به مقصد خواهید رسید ولی در این صورت لازم است راهی بسیار طولانی را بپیمایید و این سفر بسیار طاقت فرسا و خسته کننده خواهد بود.
تمامی این تکنیکها می توانند به شما یاری برسانند ولی دقت داشته باشید که آنها خود مدیتیشن نیستند، بلکه در واقع تیرهایی هستند که در تاریکی انداخته می شوند.
ناگهان روزی هنگامی که در حال انجام کاری هستید، متوجه خواهید شد که تنها یک نظاره گر هستید. هنگام انجام یک مدی تیشن، ناگهان روزی فرا می رسد که مدیتیشن انجام می شود، ولی شخصی که آن را انجام می دهد دیگر شما نیستید، در آن زمان شما ساکت و آرام تنها یک نظاره گر هستید، تنها در آن لحظه است که مدیتیشن حقیقتا اتفاق افتاده است. در آن لحظه آن تکنیک خاص دیگر نه مانعی برای شما خواهد بود و نه می تواند به شما کمکی بیش از این بکند. می توانید از این تکنیک در صورت علاقه باز هم استفاده کنید. درست مثل یک تمرین ولی دیگر نیازی به آن ندارید. زیرا مدیتیشن حقیقی خود اتفاق افتاده است.

در مرحله نهایی مدی تیشن یک درک و آگاهی است. ولی برای رسیدن به این مرحله که بسیار دور از شما قرار دارد نیاز به تکنیکهای مختلف دارید؛ این مرحله به صورت پنهان در همه شما وجود دارد ولی در عین حال بسیار دور از شماست. با این وجود حتی دقیقا در همین لحظه نیز می توانید، به آن دست یابید. ولی به علت عملکرد ذهنتان دسترسی به آن برایتان ممکن نیست. در همین لحظه دسترسی به این آگاهی ناب ممکن و در عین حال غیر ممکن است. تکنیکهای مختلف باعث ایجاد پلی بر روی این شکاف خواهند شد.بنابراین در ابتدا این تکنیکها مدیتیشن هستند، ولی در پایان مسخره به نظر می رسند زیرا دیگر این تکنیکها مدی تیشن نیستند.مدیتیشن کیفیتی کاملا متفاوت از «بودن» است. مدی تیشن با هیچ چیز هیچ کاری ندارد.

مراقبه چیست؟

مراقبه کردن یعنی نظاره گر بودن. خود مدیتیشن به هیچ وجه در یک تکنیک خاص نمیگنجد.ممکن است این نکته باعث سردرگمی شما شود که چرا با وجود اینکه مدی تیشن در یک تکنیک خام نمیگنجد، من از شما می خواهم که از تکنیکهای مختلف استفاد کنید.

کتابهایی درباره مراقبه

تای چی چیست؟

تایی چی یکی از روشهای زندگی کردن است که چینیان باستان به مدت هزار سال آن را ه عنوان الگوی زندگی انتخاب کرده بودند.یکی از کتابهای بسیار خوب درباره تای چی کتاب جوهره تایی چی می باشد.این کتاب از سوی انتشارات فراروان به چاپ رسیده است.اگر قصد کتاب کمیاب جوهره تایی چی را دارید ما در کتابکار آن را عرضه کرده ایم و هم اکنون می توانید آن را سفارش دهید.

کتابهایی درباره مدیتیشن و مراقبه در کتابکار

 

در این کتاب به صورت مفصل طرز انجام آداب و اعمال معمول در سیر و سلوک طریقت ذن را معرفی می کند

این کتاب توسط مهاریشی ماهش یوگی به نگارش درآمده است و به وسیله رضا جمالیان این اثر به فارسی برگردانده شده است.این کتاب به موضوعاتی همچون سعدی و حالت مدیتیشن و ادیان مکتبهای فلسفی هند..اشاره شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *