خدمات

خرید کتاب قدیمی

خرید کتاب یکی از بزرگترین سرگرمی‌ها و علایق افرادی است که دنیا را از طریق کتاب‌ها کشف می‌کنند. ورق زدن کتاب نو و خرید آن برای هر فرد علاقمند به مطالعه، لذتبخش است اما افرادی که با وسواس بیشتری دنیای کتاب‌ها را دنبال می‌کنند، از کتاب‌های کمیاب و قدیمی نیز غفلت نمی‌کنند.

خرید کتاب قدیمی و دست دوم، مزایای بسیاری دارد و همین افراد بسیاری را از سرتاسر جهان علاقمند به این کار کرده است. در این مطلب به بررسی علت محبوبیت این کتاب‌ها می‌پردازیم.

چرا خرید کتاب دست دوم انتخاب مناسبی است؟

تعداد افرادی که فکر می‌کنند خرید کتاب دست دوم حس و حال مشابهی مانند کتاب‌های نو ندارد، کم نیست. اما چه دلایلی وجود دارد که بتواند به این افراد نشان دهد که خرید این کتاب‌ها نیز می‌تواند در کنار مزایایی که دارد، حس لذتبخشی داشته باشد؟

اقتصادی بودن

کمتر کتابخوانی وجود دارد که نسبت به گرانی وحشتناک کاغذ و به‌دنبال آن گرانی کتاب بی‌اطلاع باشد. این اتفاق باعث شده است تا هرروز افراد بیشتری توانایی مالی خود را برای خرید کتاب از دست بدهند. خرید کتاب دست دوم برای این دسته از افراد یک فرصت مناسب است تا بتوانند پیوند میان خود و دنیای کتاب‌ها را حفظ کنند.

احترام به محیط زیست

مدت‌ها است که افرادی که دغدغه حفظ محیط زیست طبیعی زمین را دارند، پیشنهاد می‌کنند تا خوانندگان برای جلوگیری از قطع درختان برای چاپ کتاب، از نسخه‌های دیجیتالی استفاده کنند. با این‌حال لذت ورق زدن کتاب‌های فیزیکی، درصد بالایی از جامعه کتابخوان را از این کار باز می‌دارد. اما چه راهکار جازیگزینی برای جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان در این صنعت وجود دارد؟ همان‌طور که می‌دانید بی‌شک پاسخ این سوال، خرید کتاب قدیمی و دست دوم است.

بهتر است بدانید سالانه در ایران بیش از 15 میلیون درخت برای تولید کاغذ قطع می‌شود که آسیب بزرگی به محیط زیست وارد می‌کند.

ایجاد یک کتابخانه متنوع

بسیاری از خوانندگان کتاب‌ها نیاز دارند تا انتخاب‌های متعددی برای خواندن داشته باشند تا در هر زمان متناسب با وضعیت و شرایط خود یک گزینه را انتخاب کنند. از آن‌جایی که کتاب گران است خرید کتاب‌های نو و تلنبار کردن آن‌ها در قفسه‌های کتابخانه، برای بسیاری از ما میسر نیست. به‌همین دلیل خرید کتاب دست دوم کمک می‌کند تا با درست کردن یک مجموعه از کتاب‌های خوب اما ارزان، همیشه گزینه‌های مناسبی را برای خواندن داشته باشید.

همراهی در خاطرات آدم ها

هر آدمی به شیوه خاص خود کتاب می‌خواند. یک سری عادت به نوشتن یادداشت در حاشیه کتاب‌ها دارند، یک سری به خط کشیدن زیر جملات مهم و بسیاری دیگر به تمیز نگه داشتن کتاب مانند روز اول آن. همچنین بسیاری از کتاب‌ها هدیه هستند و در صفحات اول آن‌ها یادداشت‌هایی به چشم می‌خورد. بنابراین یکی از زیباترین مزایای خرید کتاب‌های دست دوم، شریک شدن با آدم‌ها در خاطرات آن‌ها است.

مناسب برای سفر و رفت آمد

تعداد آدم‌هایی که می‌خواهند کتابشان حتی پس از مطالعه نیز نو بماند و آسیب نبیند کم نیستند. به‌همین دلیل این دسته از افراد همیشه در هنگام سفر یا ترددهای روزانه خود، بابت آسیب دیدن و خراب شدن کتاب‌هایشان نگرانی دارند. این افراد می‌توانند با خرید کتاب دست دوم و همراه داشتن آن، از نگرانی که زمان خواندن کتاب‌های نو در مسیرهای تردد و سفر دارند، رها شوند.

چرا خرید کتاب قدیمی توجه افراد بسیاری را در سرتاسر جهان به خود جلب کرده است؟

کتاب کمیاب از چیزهایی است که همیشه مشتری‌های زیاد و دست به نقدی برای آن وجود دارد. اما خرید کتاب نایاب چه برتری نسبت به خرید کتاب‌های نو دارد که توانسته درصد بالایی از افراد را به هیجان بیاورد؟

ارزش مادی

ما کتاب‌ها را برای خودشان می‌خوانیم اما نمی‌توان از هزینه بالایی که کتاب‌های کمیاب دارند چشم‌پوشی کرد. این کتاب‌ها قیمت‌های بالایی دارند و کلکسونرهای بسیاری به‌دنبال خرید آن‌ها هستند. بنابراین خرید این کتاب‌ها علاوه‌بر آن که می‌تواند شگفتی‌های خاص خودش را داشته باشد، از لحاظ اقتصادی نیز نوعی سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آید.

سانسور

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که بسیاری از کتاب‌هایی که به‌دست ما می‌رسند همراه با سانسور و حذفیات هستند. خرید کتاب کمیاب در بسیاری از موارد این امکان را فراهم می‌کند که نسخه‌ای از کتاب را بخوانیم که در آن سانسور به‌کار نرفته باشد.

کتاب بدون دخل و تصرف

مطمئنا تا به‌حال با کتاب‌های مشابهی برخورد کرده‌اید که با وجود یکی بودن عنوان و نویسنده، محتوای متفاوتی دارند. یکی از بزرگترین علت‌های رخ دادن چنین اتفاقی، برگردانی‌های نامناسب کتاب‌ها است. حتی در بعضی از موارد کتاب‌ها از زبان اصلی خود به انگلیسی ترجمه شده‌اند و ترجمه فارسی آن‌ها از روی منابع انگلیسی است. خرید کتاب قدیمی این امکان را به شما می‌دهد تا به نسخه‌ای از کتاب دسترسی داشته باشید که با کمترین میزان دخل و تصرف، نوشته‌های نویسنده را منتقل کرده است.

نکاتی که در خرید کتاب قدیمی باید به آن ها توجه کنید

اگر پس از خواندن این مقاله تصمیم به خرید کتاب‌های دست دوم گرفته‌اید، بهتر است تا با توجه کردن به نکات زیر، از خرید خود اطمینان پیدا کنید.

آفست بودن کتاب

کتاب‌های آفست با شباهت بالایی نسبت به کتاب‌های اصلی چاپ می‌شوند و همین می‌تواند شما را در هنگام خرید گمراه کند. این کتاب‌ها کیفیت چاپ پایین‌تری دارند و به‌دلیل چاپ نشدن توسط ناشر اصلی، اصل نیستند. بنابراین در هنگام خرید کتاب کمیاب یا دست دوم، دقت کنید که کتاب آفست است یا اصل، زیرا کتاب‌های آفست قیمت کمتری دارند.

تشخیص کتاب آفست از کتاب اصلی، سخت است. بنابراین در این زمان بهترین گزینه انتخاب کتابفروشی مطمئن است. سایت کتابکار از جمله سایت‌هایی است که در هنگام خرید می‌توانید نسبت ب عملکرد آن‌ها اطمینان داشته باشید.

چاپ های مختلف کتاب

از کتاب‌ها بسته به زمان انتشار یا دیگر شرایطی که وجود دارد، چاپ‌های مختلفی وجود دارد. این باعث شده است تا از هر کتاب گزینه‌های مختلفی با قیمت‌های مختلف برای خرید اینترنتی کتاب وجود داشته باشد. بسیاری از این کتاب‌ها در محتوای خود تفاوتی ندارند و بنابراین برای کتابخوان‌های معمولی توجیهی در خرید گزینه‌های گران‌تر وجود ندارد.

بنابراین اگر کلکسیونر نیستید، قبل از خرید کتاب قدیمی، با چاپ‌های مختلف و تفاوت میان آن‌ها آشنایی پیدا کنید.

سلامت فیزیکی کتاب

خرید کتاب دست دوم از سایت‌های اینترنتی به‌جای خرید از مراکز حضوری یک عیب دارد و آن هم امکان پذیر نبودن بررسی سلامت فیزیکی کتاب است. بنابراین اگر می‌خواهید کتابی که تهیه می‌کنید از لحاظ فیزیکی سلامت باشد و تمام صفحات آن کامل و بدون آسیب دیدگی باشد، خرید خود را از یک درگاه مطمئن مانند سایت کتابکار انجام دهید.

author-avatar

درباره میترا رضایی

چند سالی است که کار تولید محتوا و سئو را شروع کرده. و اکنون در زمینه تولید محتوا فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه کتابکار پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *