معرفی کتاب ها

بهترین کتابهای سفرنامه نویسی و خاطره نویسی در ایران

سفرنامه نویسی

سفرنامه نویسی مشاهدات یک مسافر علاقه مند به وضعیت شهرها یا کشورهایی است که در آن سفر کرده است. خواننده رمان با خواندن آن اطلاعاتی در مورد آثار تاریخی، مساجد، کتابخانه‌ها، بازارها، جغرافیا، آب و هوا، سالمندی، آداب و رسوم ملی و مذهبی و زبان مردم دریافت می‌کند. در واقع، سفرنامه را می‌توان به‌عنوان یک مرجع دقیق در نظر گرفت که می‌توان از آن برای دریافت حقایق در مورد وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی افراد در دوره‌های مختلف استفاده کرد. یکی از دلایلی که برخی افراد کتاب سفر می‌نویسند، نبود حمل و نقل آسان است. برخلاف امروز که ابزارهای مختلف به کمک انسان می‌آمد. فقدان رسانه نیز مردم را از یکدیگر دور کرد به گونه‌ای که فرهنگ‌ها و آداب و رسوم گوناگون را در هاله‌ای از جهل غرق کرد.

تاریخ سفرنامه نویسی در ایران

تاریخ سفرنامه نویسی در ایران بسیار پربار است. در واقع سفرنامه نویسی یک سبک ادبی بسیار خاص است که در آن شخص یا افرادی که به کشورها و مناطق مختلف جهان سفر کرده‌اند تجربیات خود را منتشر می‌کنند. کتاب‌های سفر منبع مهمی برای تاریخ نگاری هستند.

سفرنامه نویسان تمایل دارند بسیاری از ماجراهای شیرین و ترش و همچنین مشاهدات خود از جاده‌ها، بناهای تاریخی، ساختمان‌ها، آداب و رسوم، گویش‌ها، بازارها، وضعیت عمومی شهرها، سبک تجارت نظامی، نوع ازدواج، لباس، غذا و فنون را شرح دهند. از هنرها، اوضاع دادگاه‌ها، روحیات مردم، اوضاع و احوال و راه‌های تربیت و… بنویسید.

بنابراین، کتاب‌های سفرنامه دارای اطلاعات بسیار باارزشی در مورد تمام زوایای زندگی اجتماعی در هر دوره است.

برخی از گردشگران اروپایی در طول بازدید خود از شهرها، بناهای تاریخی و پیکره‌هایی نقاشی کردند و حتی برخی نقاشان را برای سفر به شرق برای نقاشی و گرفتن عکس‌های مورد نظر خود استخدام کردند. در نتیجه، امروزه که بسیاری از آثار گم شده یا تغییر یافته‌اند، سفرنامه‌ها و تصاویر، اطلاعات و بینش مفیدی را در اختیار مورخان و سایر ذینفعان قرار می‌دهند.

خاطره نویسی چیست؟

خاطره نویسی و خاطره نگاره از نظر آرایه‌های ادبی با معیارهای ادبی در ادبیات تاریخی مرتبط است. زبان و ماتریس‌های ادبی در خاطرات آنها را به آفرینش ادبی سوق می‌دهد. از سوی دیگر، خاطرات یکی از منابع کشف حقایق تاریخی است. یعنی هم ویژگی ادبی دارد و هم تاریخی. از این رو خاطره نویسی گونه‌ای مستقل از ادبیات تاریخی است که ژانر ادبیات در زبان فارسی را تدوین و گسترش داده است. رابطه بین زندگی نامه و خاطرات و همچنین رابطه سفر و خاطرات یک ارتباط عمومی و خصوصی است. در ادبیات فارسی، اگر نویسنده خاطرات و زندگینامه‌ها استعداد ادبی داشته باشد، اثر او به گونه‌ای مستقل از ادبیات تبدیل می‌شود که در خور توجه است، بیشتر شخصیت‌ها به زبانی ساده، روان، نسبتاً آشنا و نزدیک به زبان عامیانه نوشته شده‌اند. متأسفانه قوانین، استانداردها و چارچوب‌های خاصی برای نوشتن خاطرات وجود ندارد که اندازه گیری و ارزیابی آن را دشوار می‌کند.

چند مورد از بهترین کتابهای سفرنامه نویسی

کتاب سفرنامه به سوی اصفهان درواقع شرحی است از سفر پیرلوتی به ایران از هنگام ورود به بندر بوشهر تا خروج از بندر انزلی و تنها حدود یک سوم آن به اصفهان مربوط می شود

شرح سفرهای رابی بنیامین که اصل آن به زبان عبری است به دلیل ارزش تاریخی مستند آن بارها از روی متن اصلی ترجمه شده است.ترجمه فارسی این کتاب توسط خانم مهوش ناطق برگردانده شده است

این سفر شاه قاجار در سال 1287 صورت گرفته است.در این سفرنامه ناصرالدین شاه به نگارش روزانه خاطرات خود می پردازد.

فیروزفرما این سفر را از کرمان شروع کرده و تا مناطقی از سیستان و بلوچستان ادامه می دهد.وی این سفر را همراه با درد مشقت های فراوان به پایان رسانیده است.

این کتاب ترجمه ای است از آقای اصغر اندرودی که بر اساس مدارک و اسناد موجود در کتابخانه های اروپایی و امریکایی نگاشته شده است.اگر قصد خرید کتاب مرده خواران را دارید ما در کتابکار این کتاب را با ارسال پستی رایگان ارائه کرده ایم.

در این کتاب آقای اسدالله بقایی نائینی طی سفری که به روسیه داشته است شرح سیر و سیاحت خود را از روسیه به رشته نگارش درآورده است.این کتاب از سوی انتشارات فرزانه به چاپ رسیده است

این کتاب از سوی سفرنامه نویسی همچون ویلفرید اسپاروی به نگارش در آمده و توسط محمد حسین آریا لرستانی ترجمه شده است.کتاب حاضر در 272 صفحه از سوی انتشارات قلم منتشر شده است.

کتاب حاضر توسط ویلیامز جکسن نویسنده امریکایی نوشته شده است. این کتاب به وسیله منوچهر امیری از سوی انتشارات علمی فرهنگی در 544 صفحه به فارسی برگردانده شده است.

مولف در این کتاب خاطرات خود را در سفر به پاکستان شرح داده است.موضوعات مطرح در این کتاب در باره تاریخ پاکستان و فرهنگ و قومیت های پاکستان می باشد.اگر قصد خرید این کتاب را دارید.هم اکنون می توانید این کتاب را از با ارسال رایگان از کتابکار دریافت نمایید

در این کتاب که حاصل گفتگوهایی مسعود لقمان با ماشاالله آجودانی،داریوش آشوری،عبدالمجید ارفعی، مرتضی ثاقب فر،جلال خالقی مطلق علی میر فطروس و عباس میلانی می باشد.در 300 صفحه از سوی انتشارات شورآفرین منتشر یافته است

این کتاب توسط مرتضی راوندی در 166صفحه از سوی انتشارات زوار به چاپ رسیده است.در این کتاب ه موضوعاتی همچون زندگی روزانه مردم پس از اسلام پوشاک و لباس و دگرگونیها و تغیررات در ایران قبل و بعد از اسلام…اشاره شده است

کتاب حاضر سفرنامه ابوالحسن خان فخر الملک (اردلان است یه عتبات عالیات، این کتاب در 130 صفحه از سوی انتشارات اسناد ملی ایران به چاپ رسیده است.

این کتاب در 720 صفحه توسط غلامحسین زرگری نژاد از سوی انتشارات کویر به چاپ رسیده است. در این کتاب 18 رساله و لایحه درباره مشروطیت آورده شده است.

این کتاب نوشته احمدعلی مسعود انصاری در 359 صفحه از سوی انتشارات فاخته به چاپ رسیده است.در این کتاب گوشه هایی از زندگی چهلوی اول و بعد از سقوط چاپ یافته است.

این کتاب در 514 صفحه توسط محمد ترکمان از سوی انتشارات رسا به چاپ رسیده است.این کتاب حاوی گزارشات و اسنادی از طراحی به قتل رسید رزم آرا می باشد

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *